Talenten uit Lettele en Deventer stuiven over Sallandse Heuvelrug

Leestijd: 7 minuten

Schaatstalenten uit DevelopmentSprintTeam Oost (DST OOST) waren afgelopen weekend op audit in ons mooie Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug en hun trainer, Elvira Salet, blikt terug met Salland1.

Lettele en Deventer
Afgelopen week was DST OOST dus op onze prachtige Sallandse Heuvelrug te vinden. Onderdeel van het 10-koppige talententeam zijn drie inwoners van Lettele; Max de Graaf, Simcha Kruithof en Mark Withagen. Maar ook Deventernaar Jelmer Hendriks. Een Sallands gezelschap met ook Deventernaren in de staf o.a. Yildiz van Essen is verantwoordelijk voor de krachtprogramma’s en woont in Schalkhaar. Salet voegt toe: “Jonas Bakker en Wester Landman komen uit Hattem en Sofie Bouw en Tosca Mulder sluiten aan vanuit Nijkerk en Hierden. Daarnaast ook Janna Bolsius uit Amersfoort, leuke is dat Janna de dochter is van de burgemeester van Amersfoort de schaatsroute naar Deventer heeft gevonden. Verder nog Sylvian Hoogeveen uit Dronten.” Daarnaast zijn er nog twee stafleden die tijdens trainingsstage aansluiten tbv vervoer materiaal, ondersteuning op het ijs met o.a. video analyses en hiermee is het team compleet. De thuisbasis van het team is de Scheg in Deventer.

Jelmer Hendriks uit Deventer

Doelgerichte verbeteringen
Wat is de stip aan de horizon? “Wij willen een kwaliteitsverbetering doorvoeren in de diverse dagelijkse trainingen en in de trainingskampen in buitenland (Inzell en Collalbo) met belangrijke hoogtestages in de zomer en binnen het winterseizoen. Wij willen werken vanuit de benadering, wat gaat al heel goed en wat kan nog verbeteren. Wij benaderen onze schaatsers vanuit hun sterke punten om doelgerichte verbeteringen met behoud van de reeds sterke punten te realiseren. Op basis van duidelijk onderzoek gerichte vragen te stellen en bij het bespreken van de filmbeelden van ijstrainingen, de juiste informatie te verzamelen. Immers het heeft weinig zin om kracht, snelheid en uithoudingsvermogen op te bouwen op mindere basisvaardigheden als schaatser. Wij willen de basis naar top niveau brengen door te blijven vernieuwen. Dat betekent technisch beter en sterker worden door de krachtprogramma’s op een

verantwoorde basis uit te voeren, waardoor de snelheid en het uithoudingsvermogen toe nemen.

Opbouw
Richting het nieuwe seizoen, hoe ziet zo’n opbouw er dan uit? Zomeropbouw (fietsen, hardlopen, krachttrainingen, skeeleren en schaatsen op zomerijs). 7 juli-16 juli /sept: twee trainingskampen Inzell, Zuid Duitsland Winterperiode (fietsen, krachttrainingen en schaatsen) wedstrijden Een trainingskamp in Collalbo Italië in december

Deze opbouw wordt weer opgedeeld in periodes in de aanloop naar de diverse wedstrijden:

Seizoenstart
14 okt-15 okt
Holland Cup 1 DE SCHEG
27 okt-29 okt
WCKT THIALF
11 nov-12 nov
ResidentieCup Den Haag
25 nov-26 nov
Junioren WCUP1 Baselga di Piné
3 dec–4 dec
Junioren WCUP2 Collalbo
14 dec-22 dec
Hoogtestage COLLALBO
13 jan-14 jan
NK Junioren Allround
3 feb-4 feb
Junioren WCUP3 Japan
9 feb-11 feb
Junioren WK Japan
2 maart-3 maart
NK Junioren Sprint

https://c2.staticflickr.com/6/5299/5512922009_85c8336d87_z.jpg
Max Aicher Arena in INZELL 

mpressie Callabo 
We laten de gedreven schaatscoach Elvira Salet aan het woord: “De ijsbaan van Collalbo heet ‘Arena Ritten’. Het is een hoog gelegen (1154 meter boven zeeniveau) onoverdekte kunstijsbaan in de Italiaanse Alpen in het dorp Klobenstein (Italiaans: Collalbo). De onoverdekte ijsbaan is één van de snelste buitenbanen van de wereld. Tijdens en voorafgaand aan het schaatsseizoen is dit rustieke dorpje een goede uitvalsbasis voor schaatsploegen die er een trainingskamp beleggen. Zo kan er ook geskeelerd worden in de zomer. De ijsbaan in Collalbo is op basis van baanrecords één van de snelste onoverdekte ijsbaan ter wereld.” 

Begeleiding 
“Elk seizoen reizen wij met het vliegtuig richting Innsbruck om vervolgens over te stappen in een gehuurde bus of trein. Wij reizen met 10 schaatsers en 3 stafleden, 2 trainers en een staflid die verantwoordelijk is voor materiaal- en film opnames. Er gaat een materiaal bus mee met 12 mountainbikes en de nodige bagage. De bus wordt de afgelopen jaren gesponsord door Toyota Van Ekris Mijdrecht en onze materiaalman en ik rijden altijd de bus over naar Italië. Drukt de reiskosten. De schaatsers betalen zelf hun reiskosten. De drie stafleden vallen onder de onkostenregeling van het team.”

Mark Withagen uit Lettele

Alternatieve training 
Elvira legt verder uit: In de zomer zitten wij in Gasthaus Kienberg in Inzell. De ijsbaan ligt 5 minuten fietsen vanaf het dorp. De fietstrainingen daar lijken op de Sallandse Heuvelrug met het enige verschil dat in Inzell op hoogte getraind wordt (700m boven zeeniveau). Ook trekken wij daar de skeelers aan. Het voordeel in Inzell is, de ijsbaan is overdekt dus bij slecht weer kan er gewoon door getraind worden op het ijs.  

In de winterperiode overnachten wij in een appartementen complex, koken zelf. De ijsbaan ligt op 7 minuten lopen van het complex. Het weer kan fantastisch zijn maar het kan er ook min 16 gr zijn. Er kan zware sneeuwval zijn, maar het kan ook hard regenen. Dit zijn ingecalculeerde risico’s, die meestal mee vallen. Valt het niet mee dan wordt er voor een alternatieve training (bijv. sleetje rijden en de berg terug oprennen, bij regen de krachthal in of Tacx) gekozen.” 

Info in beeld 
Het doel van de audit kan Elvira wel toelichten: “Een audit brengt veel informatie in beeld. Om overzicht te houden beperk ik mij in deze audit tot onze hoogtestages in Inzell in Zuid Duitsland en Collalbo in Italië. Welke prioriteiten gaan wij stellen, welke onderdelen t.a.v. techniekverbetering op het ijs en het verbeteren van de mindset binnen het team staan boven aan het lijstje. Zo gaan wij gezamenlijk de diverse onderdelen doorspreken met de rijders en de staf. Videobeelden van technisch uitgevoerde trainingen zullen gebruikt worden.” 

Simcha Kruithof uit Lettele

Technische sport 
Maar hoe bewaken jullie dan de afspraken over de procesinrichting? 
Elvira gaat er eens goed voor zitten: “Aangezien het een technische sport is, waarbij schaatsers afhankelijk zijn van hun schaatsschoen kwaliteit en ijzers, is het belangrijk dat dit in orde is voordat je afreist naar het buitenland. Bij de meeste buitenlandse ijsbanen zijn geen sportzaken zoals wij ze in Nederland kennen. Wij proberen al vrij vroeg voor een dergelijke hoogtestage iedereen op scherp te zetten t.a.v. hun materialen.”  

Materialen 
Elvia legt het passievol uit: “goed materiaal (eigen keuze) van de schaatsers de schaatsschoen Viking of Groothuis, veters op tijd vervangen, hardheid van het carbon in de schaats, de ijzers waarop gegleden moet worden, bijv. welke ronding en bending zijn van ‘levens belang’ voor een schaatser.  Immers je kunt nog zo goed getraind hebben maar als je materiaal niet op orde is, win je de wedstrijd zeker niet! Ook goeie kleding (bij -16 gr) is in de winter van belang (niet alleen in Collalbo maar ook op buitenbanen in Nederland) en maakt zeker het verschil tussen winnen en verliezen.” 

Max de Graaf uit Lettele

Kwaliteitsverbetering 
Welke procedures en instructies hebben jullie als begeleiding om de gekozen processen in goede banen te leiden en afspraken na de komen? Wij monitoren de diverse trainingen op het land, droogtrainingen, sprongtraining meten explosiviteit, op het ijs starten, bochten aansnijden, lijnen rijden, uitversnellen bochten dit alles d.m.v. video opnames. Met regelmatige tijdritten kan de kwaliteitsverbetering uithoudingsvermogen ook hier worden gemeten.   
Elvira, die Noah Boogaard aan haar zijde kent als schaatscoach tijdens de trainingskampen: “Het moet voor mij en mijn staf meer worden dan alleen een controlemiddel. Voor de rijders moet het een duidelijke kwaliteitsverbetering opleveren. Zo moeten de rijders dit ook gaan ervaren. Mijn ervaring is, als wij het goed en gedegen aanpakken, het ook een waardevolle verbetertool kan worden voor nu maar ook voor het komende seizoenen voor het individu maar ook voor het team.” 

Succesverhaal 
“Met de kwaliteitsverbetering in de opbouw fase, willen wij nog betere succesverhalen maken. Met blijvende resultaten in de richting van de belangrijke wedstrijden. Te beginnen met de start van het nieuwe schaatsseizoen, de trainings- en plaatsingswedstrijden. Zo ligt de focus vooral op verbeteren van processen (efficiëntie verbeteren) en het minimaliseren van risico’s (materialen, mentaal, haalbaarheid topniveau).” 

Elvira Salet

Budget 
Lopen de kosten dan niet snel uit de hand? “De afgelopen jaren is dat laatste een moeilijk verhaal, aangezien de CO2 uitstoot en de daarmee verband houdende milieu en energie crisis én de oorlog in Oekraïne ervoor gezorgd hebben dat de energiekosten overal in Europa omhoog geschoten zijn. Dat maakt het er niet makkelijker op om daar een verbetering in budget te halen. De ijsuren in Nederland, het Gasthaus, het appartementencomplex, de busreis, het eten, de huur van de ijsuren in Nederland en in  buitenland zijn de laatste jaren erg omhoog geschoten.” Elvira verwondert zich aansluitend: “Zo is het bizar genoeg, dat het reizen per vliegtuig in verhouding goedkoper is dan met auto’s richting Duitsland of Italië te vertrekken.” 

Afgelopen seizoen werd het talententen sprintteam ondersteund door diverse sponsoren: “Het is fantastisch dat er bedrijven zijn die aan maatschappelijk ondernemen doen en de sportende jeugd kansen biedt. Als er nog meer bedrijven in en rond Deventer zijn die hier iets voor voelen zou dat voor ons heel welkom zijn.”    

Evaluatie 
Wat ging er volgens de rijders goed en minder goed? “Tijdens de trainingskampen bekijken de rijders elke avond na het diner individueel hun eigen filmbeelden. Op het ijs wordt vooral direct feedback gegeven. Het voordeel hiervan is dat de schaatser voelt wat technisch goed gaat en wanneer niet. De avond wordt verder benut om in drietallen de beelden te bekijken. Dit wordt als zeer prettig ervaren. De schaatser is vaak geneigd tijdens het bekijken van zijn eigen videobeelden alleen te kijken wat niet goed ging. Het mooie is dat in een gesprek in drietallen men elkaar positief corrigeert.” 

Hier enkele sfeerimpressies van het Development Sprint Team dat over de Sallandse Heuvelrug heen raast.

En dan is het tijd voor… Appeltaart!

Erik van Luttikhuizen
HOOFDREDACTEUR

Als je toch bezig bent!

Volg jij Salland1 al?

1,800FansLike
2,069VolgersVolg
2,127VolgersVolg
3,520AbonneesAbonneer
× App de radiostudio