Overijsselse ombudsman sluit kantoor in Raalte: “Best een moeilijk moment, maar wel een goede keuze”

Leestijd: 2 minuten

‘De Overijsselse ombudsman stopt’, zo kopte het eerder deze week. Voorzitter Piet Jansen was er twaalf jaar lang mee druk in de weer: “Ik heb het met erg veel plezier gedaan”. Het kantoor in Raalte sluit aan het einde van dit jaar, de nationale ombudsman neemt daarna alle taken over.

De Overijsselse Ombudsman is in 2002 van start gegaan als regionale externe klachtrechtvoorziening voor een aantal gemeenten en samenwerkingsverbanden. Mensen die niet tevreden waren met de afhandeling van hun klacht door de gemeente konden terecht bij de Overijsselse Ombudsman. In de loop van de jaren hebben zich meer gemeenten aangesloten.

Het is omvangrijker geworden
“Er is veel veranderd de afgelopen jaren”, legt de Nijverdaller uit. “De Gemeenten hebben nu ook meer taken en moeten meer weten, het is allemaal veel omvangrijker geworden dan 20 jaar geleden.” De voorzitter heeft zijn maximale termijn van 12 jaar er op zitten. Dit jaar is onderzocht of de invulling, die 20 jaar geleden werd gekozen, nog steeds de meest passende is en of deze toekomstbestendig is.

Ik heb genoten
“Mijn vertrek is mede de aanleiding voor het onderzoeken hoe nu verder te gaan. Er werken hier een aantal mensen part-time, we zouden enorm moeten investeren om door te gaan”, zo legt Piet Jansen uit. Het externe evaluatieonderzoek heeft uitgewezen dat de Overijsselse Ombudsman in de afgelopen jaren voor de behandeling van klachten goed heeft gefunctioneerd: “Ik heb genoten van de tijd hoor; de klacht komt binnen, daar is een gesprek voor nodig, dan gaan we op gesprek bij de gemeente, prachtig, dat ga ik wel missen.”

Professionalisering
Het onderzoek maakt echter ook duidelijk dat de Overijsselse Ombudsman onvoldoende aandacht kan besteden aan verdere verbetering van de eerstelijns klachtbehandeling door de gemeenten. Dit komt mede doordat de voorzitter en leden van de commissie van de Overijsselse Ombudsman dit werk in deeltijd doen. “Een regionale ombudsfunctie was 20
jaar geleden een logische keuze. Maar het toekomstbestendig maken van de Overijsselse
ombudsvoorziening kan alleen door uitbreiding en verdere professionalisering. En dat zou
onverantwoord veel extra kosten voor de gemeenten en samenwerkingsverbanden met zich
meebrengen”, aldus de vertrekkende voorzitter.

Moeilijk
“Ik vind het ook best moeilijk hoor, een moeilijk moment ook, maar het is wel de juiste keuze.” Piet Jansen heeft al even de pensioengerechtigde leeftijd bereikt: “Dat klinkt wel zwaar, maar die heb ik al een poosje bereikt. Maar ik kom echt niet stil te zitten, ik doe nog wat pro-deo- en kerkelijk werk”, aldus een energieke Piet Jansen die met alle vertrouwen uitkijkt naar de overdracht richting de Nationale ombudsman: “In overleg met alle deelnemers hebben we gekozen voor deze uitstekende oplossing.”

Erik van Luttikhuizen
HOOFDREDACTEUR

Als je toch bezig bent!

Volg jij Salland1 al?

1,800FansLike
2,069VolgersVolg
2,127VolgersVolg
3,520AbonneesAbonneer
× App de radiostudio