De NS kondigde gisteren via het NOS een grote landelijke dienstverandering aan. De NS is van plan om vanaf volgend jaar maar liefst 1600 extra treinen per week te laten rijden, zowel overdag als op de vroege en latere tijdstippen. De bedoeling van de nieuwe dienstregeling is dat regio’s sneller met elkaar worden verbonden en zal na 15 december van dit jaar ingaan.
Om de regio’s sneller met elkaar te verbinden gaat de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen een belangrijkere rol in het nationale spoornetwerk krijgen. De NS is van plan om deze treinen in de toekomst nog verder door te laten rijden, naar Zwolle, Leeuwarden en Groningen. Voor het eerst in jaren is de dienstregeling daarom bijna volledig opnieuw ontworpen. Woordvoerder Sonja Paauw van de NS is erg positief over de plannen. “Er gaan zoveel meer treinen rijden, dat de aansluiting naar grotere steden echt beter wordt”, aldus Paauw.
Positieve veranderingen in Overijssel in aansluitingen naar het westen
De eerste trein van Deventer naar Almelo rijdt voortaan al om 06.05 uur. In het weekend wordt een speciale rechtstreekse ochtendtrein ingezet van Deventer (vertrek 09.48 uur) naar Amsterdam Centraal. Reizigers tussen Enschede, Almelo, Deventer en
Schiphol stappen in Amersfoort over.
Meer aansluitingen in Overijssel in avonduren
Op vrijdag en zaterdagavond zal een extra late Intercity van Enschede naar de Randstad via Hengelo, Almelo en Deventer rijden. Tussen Apeldoorn en Deventer rijdt de NS in de avonduren met extra Sprinters.
Is de timing goed?
Al met al is dit een forse uitbreiding te noemen. Toch komen de plannen voor de reizigers in een lastige tijd, waarin ze te maken hebben met veel vertraging en uitval. De woordvoerder geeft aan dat de nieuwe regeling veel zal oplossen, ook omdat de nieuwe treinen sneller zullen rijden. Met deze dienstregeling hoopt de NS klaar te zijn voor de toekomst, zo zegt het spoorbedrijf.