Zondagochtend 19 november 1944 was nog een van die mooie dagen in het najaar. Op het RAF vliegveld Deurne, wat kort daarvoor nog werd gebruikt door de Luftwaffe, heerste nog rust, maar het zag er naar uit dat men binnenkort weer in actie moest komen. De vliegers van het No 257 squadron werden geïnstrueerd voor een aanval op een spoorwegkruising ten noorden van Wijhe.
Op de basis was het inmiddels een drukte van belang. Wapenmonteurs liepen met lange patroonbanden over de schouder over het grasveld. Bommen werden voorzichtig onder de Hawker Typhoons gehangen. De vliegtuigmotoren sloegen donderend aan, en langzaam reden de machine’s langzaam van de opstelplaatsen weg. Een groene lichtkogel schoot de lucht in, en met brullende motoren joegen ze over het grasveld. Even later, omstreeks 08.30 uur waren ze uit het zicht verdwenen en vlogen de acht jachtbommenwerpers in formatie naar het noorden.
– Spoorlijnen waren tijdens de oorlog voor de Duitse bezetters van strategisch groot belang voor het vervoer van materieel en manschappen. De spoorlijn Zwolle – Deventer was in 1944 en 1945 meermaals doel van geallieerde luchtaanvallen, waarbij zowel vliegtuigbommen zijn afgeworpen en met boordwapens werd geschoten.
In de buurt van Herxen kwamen de vliegtuigen achter elkaar vanuit het westen aanvliegen, en toen Broad zijn bommen had losgelaten, volgde er gelijk een explosie en vloog zijn vliegtuig meteen in de brand, hij stuurde naar rechts weg, verloor hoogte en stortte neer. Er waren amper vijf seconden verstreken sinds explosie en de fatale crash aan de Schippershuizen.
– Boven of nabij het doelgebied was geen luchtafweer aanwezig, wat ging er mis die ochtend? In die periode ontploften de vliegtuigbommen regelmatig niet. En er zijn enkele gevallen uit dezelfde periode bij de Typhoonsquadrons bekend waarbij bommen in de lucht explodeerden op het moment van afworp. De oorzaak lag waarschijnlijk bij de gebruikte ontstekers.
– Mogelijk zijn die problemen met de ontstekingsvertraging Broad fataal geworden. Als de piloot het doelwit in het vizier – en op de knop voor het loslaten van de bommen gedrukt had, – vlogen de bommen even op korte afstand onder het vliegtuig mee. Als gedurende die tijd de bommen in de slipstream van het voorgaande vliegtuig kwamen was de turbulentie al genoeg om de bommen te laten ontploffen en vervolgens vernietigde die explosie het vliegtuig.
De piloot, Frederick Heath Broad geboren op 3 september 1923 in Toronto (Canada) werd op enige afstand van het vliegtuigwrak dood aangetroffen. Hij was gehuwd en vader van een kind. Hij is begraven op 23 november 1944 op de Algemene begraafplaats te Wijhe.
Tip ons:
Heb jij nieuws uit Salland en wil je ons daarvan op de hoogte brengen?
Mail ons via redactie@salland1.nl