In het voorjaar van 2010 heeft de gemeente Olst-Wijhe voor de tweede keer meegedaan aan het onderzoek naar de Staat van de gemeente Olst-Wijhe. De resultaten daarvan zijn nu bekend. De gemeente wilde graag meedoen aan dit onderzoek waarin de burger aangeeft wat de gemeente goed doen, maar ook wat er nog verbeterd kan worden. Olst-Wijhe is één van de 23 gemeenten die aan dit onderzoek meededen. Daarnaast heeft een klanttevredenheidsonderzoek plaatsgevonden bij het Klantcontactcentrum van de gemeente in het Holstohus.
Voor het onderzoek ?waarstaatjegemeente? hebben 1200 inwoners een enquête ontvangen. Hiervan zijn er 555 ingevuld en teruggestuurd. Er zijn 149 vragenlijsten ingevuld voor het klanttevredenheidsonderzoek bij het Klantcontactcentrum.
Overzicht onderzoek Staat van de gemeente
Inwoners van een gemeente hebben verschillende rollen richting een gemeente. De enquête is dan ook opgedeeld in vijf burgerrollen: de burger als kiezer, klant, onderdaan, partner en wijkbewoner. Van hieruit is een vergelijking gemaakt. De uitslag is opgenomen in onderstaande tabel.
Gemeente |
Burger als kiezer |
Burger als klant |
Burger als onderdaan |
Burger als partner |
Burger als wijkbewoner |
Olst- Wijhe |
6,2 |
7,8 |
6,4 |
6,1 |
7,0 |
< 25.000 inwoners |
5,9 |
7,6 |
6,2 |
5,8 |
6,9 |
25.000 ?50.000 |
6,0 |
7,6 |
6,3 |
5,8 |
6,9 |
50.000 of meer |
5,9 |
7,5 |
6,2 |
5,6 |
6,9 |
Goede score op dienstverlening en vertrouwen in het college van B&W
Olst-Wijhe is verheugd dat ze goed scoorde op haar dienstverlening en dat de inwoners aangaven dat ze vertrouwen hebben in het gemeentebestuur. Olst-Wijhe scoort in 2010 op alle rollen volgens de opvatting van de inwoners gemiddeld hoger dan een zes: dus een voldoende. Op alle rollen scoort de gemeente ten opzichte van de andere deelnemende gemeenten hoger.
Burger als kiezer
Olst-Wijhe scoort op alle onderdelen van de burgerrol kiezer bovengemiddeld t.o.v. de onderzochte gemeenten uit dezelfde inwonersklasse. Het hoogste scoort zij op het vertrouwen van de burgers in het college van B&W (6,6).
Burger als klant
Vergeleken met de overige gemeenten heeft Olst-Wijhe in de rol de burger als klant (dienstverlening) de hoogste score (7,8). Het hoogste scoort de vriendelijkheid van het personeel (8,8). Op drie onderdelen scoort ze wel ruim voldoende, maar toch nog onder gemiddeld en dat zijn op de openingstijden (6,9), de wachtruimte (7,4) en de privacy (6,9).
Burger als onderdaan
Op dit onderdeel scoorde Olst-Wijhe op alle onderdelen (boven)gemiddeld. De hoogste score was op de leefbaarheid in de buurt (7,5). Bijna voldoende, maar wel bovengemiddeld scoorde ze op het oordeel van de burger over het ontbreken van regels en tegenstrijdige regels.
Burger als partner
Ook op dit onderdeel scoorde Olst-Wijhe (boven)gemiddeld op alle onderdelen. De hoogste score was voor het onderdeel: de gemeente is geïnteresseerd in de mening van haar burgers (6,5);
Onvoldoende, maar wel bovengemiddeld scoorde ze op de onderdelen: burgers worden voldoende betrokken bij de uitvoering van gemeentelijke plannen (5,9) en burgers hebben voldoende invloed op wat de gemeente doet (5,6);
Burger als wijkbewoner
De burger als wijkbewoner vindt de bereikbaarheid van de buurt met de auto goed. Ten opzichte van andere gemeenten scoorde Olst-wijhe lager, maar voldoende voor straatverlichting (7,1), voor uitgaan (6,4) en voor gezondheidsvoorzieningen (7,1).
Onvoldoende en onder gemiddeld scoort de gemeente op de onderdelen: voorzieningen voor jongeren (5,0) en welzijnsvoorzieningen, zoals buurthuis of jongerencentrum (5,9);
De inwoners van Olst-Wijhe geven een 6,7 voor de stelling ?de gemeente is mijn belastinggeld waard? en voor de stelling ?ik krijg voldoende terug voor mijn belastinggeld? een 5,9.
Conclusie
De gemeente Olst-Wijhe scoort in 2010 op alle rollen volgens de opvatting van de inwoners gemiddeld hoger dan een zes: dus een voldoende. Op alle rollen scoort de gemeente ten opzichte van de andere deelnemende gemeenten hoger. Dat vindt Olst-Wijhe natuurlijk erg fijn.
De resultaten ten opzichte van 2008 zijn over het algemeen iets hoger: op verschillende punten is Olst-Wijhe erop vooruit gegaan en op een aantal andere onderdelen achteruit.
De insteek van het onderzoek was om te laten zien wat burgers vinden dat goed gaat en waar verbeteringen toegepast kunnen worden. En dat is nu dus ook precies wat Olst-Wijhe gaat doen. De activiteiten worden tegen het licht gehouden en er wordt gekeken wat beter kan.
De resultaten van alle gemeenten die deel hebben genomen aan het onderzoek zijn te vinden op de website www.waarstaatjegemeente.nl.