Door Rutger Borgerink RTVOOst
Wachten op een trein die niet rijdt: door personeelstekorten valt er in Overijssel een paar keer per week een trein uit. In de strijd tegen het tekort, probeert vervoerder Keolis onder meer om conducteurs en buschauffeurs die dat willen op te leiden tot machinist. Maar, daarin dient zich een volgend probleem aan: de langere wachttijden bij de instantie die de vergunningen voor nieuwe machinisten afgeeft.
Zo erg als in het westen van het land is het in Overijssel niet. Toch vallen ook hier soms treinen uit. “Het komt incidenteel voor”, zegt Lotte Hendriksen, woordvoerder van Keolis. “Dan heb je het over een paar ritten per week, zo’n vier tot vijf. Het gaat dan vaak om ritten die last-minute uitvallen, bijvoorbeeld omdat een machinist ziek is.”
Keolis rijdt in Overijssel op de trajecten tussen Enschede en Zwolle, Zwolle en Kampen en van Oldenzaal naar Zutphen. NS en Arriva, die eveneens treinverbindingen in Overijssel verzorgen, zeggen in een reactie nog geen treinuitval te hebben in deze provincie. In andere delen van het land is dat wel het geval.https://www.rtvoost.nl/nieuws/2110711/treinuitval-door-tekort-aan-machinisten-in-overijssel-keolis-schoolt-personeel-om
Wachttijden voor vergunning
Door de krapte op de arbeidsmarkt kampen de treinvervoerders met een tekort aan machinisten. “Het is in deze tijd sowieso moeilijk om nieuwe mensen te werven”, zegt Keolis-woordvoerder Hendriksen. “We doen onze uiterste best om uitval te voorkomen. Zo kunnen medewerkers soms intern wisselen, dus buschauffeurs of boa’s die een nieuwe uitdaging zoeken, kunnen dan opgeleid worden tot machinist.”
Wat ook meespeelt, zijn de langere wachttijden bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Die instantie moet machinisten die voor hun opleiding geslaagd zijn een vergunning geven om daadwerkelijk op de trein te mogen rijden. “We hebben een paar nieuwe machinisten beschikbaar, maar zij wachten nog op die vergunning. Dat maakt het lastig, omdat je de mensen wel in wilt zetten, maar niet kan”, aldus Hendriksen.
Vakantieperiode
En dan moet de zomervakantie nog beginnen, al zegt Keolis zich daar op voorbereid te hebben. “Bij ons is de vakantieperiode al begonnen. Daarom is het nu ook wat lastiger om de planning soms rond te krijgen. Dat blijft ook de komende maanden nog wel het geval. We hopen dat machinisten die opgeleid zijn, zo snel mogelijk een vergunning krijgen. Dat biedt ons wat meer ruimte in de planning.”