Weggebruikers kunnen vanaf vandaag beter doorrijden op de A1 na Deventer, richting Apeldoorn en vice versa. Minister Madlener van Infrastructuur en regionale bestuurders, waaronder burgemeester König van Deventer, vieren vanmiddag de opening van de verbrede snelweg A1 Oost.
Met de oplevering van het laatste verbrede deel wordt de mijlpaal gevierd van de volledige verbreding van de snelweg tussen knooppunt Azelo en Apeldoorn. Dit moet een einde maken aan decennialang fileleed op de A1.
Minder files
Het is even wennen: de A1 richting Apeldoorn bij Twello in de ochtend en bij Deventer in de middag ontbreken in de filelijstjes. Deze trajecten, jarenlang vaste gasten op de fileoverzichten, profiteren nu van de vergrote capaciteit. Bij knooppunt Beekbergen, waar de A1 en de A50 elkaar kruisen, zijn bovendien ingrijpende aanpassingen gedaan om de veiligheid te verbeteren.
Afronden
Afgelopen nacht zijn de laatste werkzaamheden aan het wegdek tussen Apeldoorn en Deventer afgerond. De komende maanden wordt nog gewerkt aan het afronden van projecten naast de snelweg. Het asfalt ligt er vrijwel overal strak bij, maar op enkele plekken worden ’s nachts nog de laatste meters geasfalteerd.
Meer rijbanen zorgen voor betere doorstroom
Het rijden op de A1 wordt weer plezierig, met letterlijk en figuurlijk meer ruimte voor het verkeer. Overal tot aan Apeldoorn is de snelweg nu een driebaansweg, en op sommige stukken zelfs vier- of vijfbaans. Dit is een grote verbetering ten opzichte van de afgelopen maanden, waarin bestuurders zich op versmalde rijstroken moesten manoeuvreren, vaak met spanning door de krappe ruimte.
Knijpen
Volgens omgevingsmanager Tonny Arissen van Rijkswaterstaat was dit echter onvermijdelijk: “We hebben als eis gesteld dat het verkeer moest blijven rijden en dat onze wegwerkers veilig konden werken. Dat betekende dat we op sommige plekken moesten ‘knijpen’, maar dit bleef binnen de normen.”
Flitspaal weggehaald
Hoewel de belangrijkste werkzaamheden nu zijn afgerond, blijven er de komende maanden nachtelijke afsluitingen voor resterende asfaltering, beplanting en de afronding van lokale kruisingen. Tot die tijd geldt op enkele trajecten een snelheidsbeperking van 90 kilometer per uur. De flitspaal die tijdens de werkzaamheden duizenden snelheidsovertredingen registreerde, is inmiddels weggehaald. Mobiele controles blijven wel mogelijk.
Waarom de verbreding nodig was
De verbreding van de A1 was noodzakelijk vanwege de toenemende verkeersdrukte. Volgens Rijkswaterstaat zorgt het groeiende vracht- en personenverkeer voor veel vertragingen op de A1 Oost tussen Apeldoorn en Azelo. De aanpassingen, gestart in 2018 en gepland tot 2025, moeten de doorstroming verbeteren en de bereikbaarheid van economische gebieden versterken.
Cruciaal
De A1 is een belangrijke (inter)nationale transportas, die economische regio’s zoals de Randstad, de Cleantech Regio, Twente en het Noord- en Oost-Europese achterland met elkaar verbindt. Een goede doorstroming is van cruciaal belang voor zowel de regionale economie als de internationale handel.
Gefaseerde aanpak
Fase 1: Verbreding van de A1 tussen Twello en Deventer naar 2×4 rijstroken. Tussen Twello en knooppunt Azelo is de A1 verbreed naar 2×3 rijstroken.
Fase 2: Verbreding van de A1 tussen Apeldoorn en Twello naar deels 2×3 en deels 2×4 rijstroken.
Naast de aanleg van extra rijstroken zijn geluidswerende maatregelen genomen en is het bestaande deel van de snelweg gereconstrueerd en onderhouden. De totale lengte van het aangepakte traject bedraagt circa 14 kilometer.
Tip ons:
Heb jij nieuws uit Salland en wil je ons daarvan op de hoogte brengen?
Mail ons via redactie@salland1.nl