Arjen Lubach ontnam afgelopen zondag heel wat mensen de trek in vlees, toen hij zijn kijkers hard confronteerde met slachthuisbeelden. ProVeg zag in de dagen erna het aantal mensen, dat zich inschreef voor dertig vleesloze dagen, flink toenemen.
“Meteen na de uitzending zagen we al op internet dat het item veel losmaakte. Voor veel mensen die al langer moeite hadden met vlees eten, was de maat nu vol.” zegt Veerle Vrindts, directeur van ProVeg Nederland.
“Precies voor de twijfelaars hebben wij een aantal jaar geleden de VeggieChallenge in het leven geroepen, als een leuke manier om dierloos eten gewoon eens een paar weken uit te proberen. Je krijgt boodschappentips, simpele recepten en je kunt je vragen stellen aan aan andere deelnemers of aan een diëtist, zonder dat je gelijk hoeft te beslissen om de rest van je leven vegetariër te blijven. We zien trouwens wel dat een groot deel van de deelnemers ook na afloop minder of geen vlees blijft eten, of zelfs veganist wordt.”Om zoekende Lubach-kijkers tegemoet te komen, opende de VeggieChallenge een aparte pagina: ‘Arjen, ik stop met vlees’ waar zich in korte tijd honderden mensen inschreven. “In een gemiddelde maand doen zo’n 2000 nieuwe mensen mee aan de VeggieChallenge, maar daar gaan we deze maand dik overheen.” aldus Vrindts.
Ook op Twitter zeiden mensen zondagavond het vlees vaarwel:
- Ik at al niet veel vlees maar vandaag lukte het niet ook maar iets in m’n kar te gooien. Vegetarische week hier …en wie weet hoe lang erna. #metjeneusopdefeiten #lubach (@eefhoedemaeker)
- “Niet per se fan van Lubach maar als iemand die al 2 jaar worstelt om volledig vegetariër te worden heeft dit item me wel over de streep getrokken, wat een horror.” (@WorldWideWouter)
ProVeg verwacht dat het werkelijke aantal in de duizenden moet lopen. Vrindts: “Naar de uitzending keken 1,2 miljoen kijkers. Stel dat daarvan slechts één op de honderd besluit om te stoppen met vlees, dan zijn dat toch weer 12.000 nieuwe vegetariërs.”