Gisteren is hij gestart in Heeten: The Battle of the Generations. In de middag was er een serie van vier battles door heel Overijssel, waarin vrijwilligerswerk voor jongeren centraal staat. Wat vinden jongeren belangrijk in vrijwilligerswerk? En wat kunnen organisaties die op zoek zijn naar vrijwilligers, daarvan leren? De battles worden georganiseerd door de provincie Overijssel in samenwerking met FC Noaber.
Veel organisaties strijden om vrijwilligers die de komende jaren alleen maar schaarser lijken te worden. Toch zijn er talloze jongeren die zich graag inzetten voor hun omgeving, maar die zich niet altijd in het vrijwilligerswerk van nu herkennen.
Kiezen uit vrijwillig of betaald
Patrick Kip van FC Noaber vindt dat ouders hierin zeker een rol hebben. ‘Vroeger was het heel normaal dat in ieder geval één van de ouders vrijwilligerswerk deed en de kinderen volgden dit voorbeeld. Nu zien we steeds vaker dat ouders zelf geen vrijwilligerswerk meer doen, waardoor kinderen het niet van huis uit meekrijgen. Als jongeren dan kunnen kiezen tussen een gezellige bijbaan waar ze ook nog wat geld aan overhouden en belangeloos vrijwilligerswerk, dan is de keus snel gemaakt.’
Voor en door jongeren
Hoe gaat FC Noaber hiermee om? Kip: “‘FC Noaber doet een aantal dingen anders. Onze organisatie wordt grotendeels gerund door de jongeren zelf waarbij ze verantwoordelijkheid en regie hebben over eigen projecten. Zo zetten we jongeren in hun kracht en trekken we ook heel makkelijk andere jongeren aan. Als een vrijwilligersorganisatie alleen maar uit mensen van middelbare leeftijd bestaat, dan is de kans klein dat zij jongeren werven voor hun organisatie. Daarnaast geeft FC Noaber alle jongeren een vrijwilligersvergoeding, zodat zij er toch ook nog iets aan overhouden. Tot slot is het ook mooi dat ze via onze organisatie een EHBO-training kunnen gaan doen of een training Fit & Vitaal’
Motivatie
Zelfontwikkeling, het ontmoeten van nieuwe mensen en het uitbreiden van hun professionele netwerk zijn ook belangrijke motivaties. Jongeren zijn vaak ambitieus en zitten vol creatieve ideeën. Ze zijn op de hoogte van de laatste digitale trends en vinden het leuk deze kennis in te zetten om zo hun omgeving te helpen. Organisaties kunnen hierop inspelen en daardoor meer jongeren aantrekken.’
Battle of the Generations in Heeten
Merel Bakhuizen, projectmedewerker Stimuland: “Bij de Battle of the Generations gaan we met een kleine groep bestaande uit professionals en jongeren in gesprek over vrijwilligerswerk, dit doen we door middel van stellingen. Bij elke stelling heb je voor- en tegenstanders, waarna we hier met elkaar het gesprek over gaan. Naast de stellingen gaan we afhankelijk van de groepsgrootte inzoomen op specifieke casussen van deelnemers. Na de bijeenkomst weet een organisatie wat hij morgen kan doen om meer jongeren aan te trekken en spreek je elkaars taal beter. Voor jongeren is het een hele leuke en laagdrempelige manier om te ontdekken welke organisaties bij hun in de regio vrijwilligers zoeken.