Consumenten vertonen vaak routinematig gedrag bij hun dagelijkse of wekelijkse boodschappen, de keuze biologisch is dus niet logisch. Uit consumentenonderzoek van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit blijkt dat mensen die al regelmatig biologische producten aanschaffen, aanzienlijk belang hechten aan het maken van verantwoorde keuzes.
Gewoontegedrag en zelfbeeld in koopgedrag
In het kader van het “Actieplan Biologisch” heeft het ministerie van LNV onderzoek laten uitvoeren naar de factoren die bepalen of consumenten al dan niet biologische producten kopen. Uit het onderzoek blijkt dat gewoontegedrag, zelfbeeld en sociale normen de belangrijkste bepalende factoren zijn voor het koopgedrag. Het ontwikkelen van routines tijdens het boodschappen doen maakt het moeilijk om gedrag te veranderen.
De meerwaarde van biologisch ontkracht
Consumenten die momenteel geen biologische producten kopen, ervaren de hogere kosten niet als gerechtvaardigd door de voordelen van biologische producten. Het ministerie benadrukt de voordelen van biologische productie, zoals controles op het gebruik van natuurlijke middelen. De rijksoverheid wil het belang van biologische productie beter uitleggen om de het beeld van de meerwaarde van biologisch voedsel te verhogen. Stephany van Wijk, medewerkster van Overesch Ecologische Landbouw is erg blij met het initiatief van de overheid. “Wij hebben natuurlijk klanten die er bewust voor kiezen dus die kiezen niet uit gewoonte en komen niet vaak in de supermarkt. Laatst moest ik er toch even naartoe en zag dat er in supermarkten niet veel informatie staat bij de biologische producten. Dat zou al een hoop schelen bij het maken van keuzes,” beaamt Stephany.
Prijs van biologisch en productiepraktijken
De hogere kosten van biologische producten komen door de verantwoorde en kleinschalige productiemethoden. Hoewel begrijpelijk, benadrukt het ministerie dat een grotere vraag naar biologische producten het prijsverschil kan verkleinen. Het streven is om biologische landbouw een integraal onderdeel van de voedselmarkt te maken.
Minister Adema van Landbouw benadrukt: “De prijs aanpassen is niet de enige oplossing voor het kiezen van biologische producten. Mensen zijn gewoontedieren en moeten meegaan in de verandering naar duurzame producten, zoals biologisch. Supermarkten spelen hierin een cruciale rol door producten aantrekkelijk te presenteren en de meerwaarde van biologische productie te communiceren. Alleen samen kunnen we ons voedselsysteem verduurzamen.” Stephany kan zich hier helemaal in vinden.