Het overzetten van tientallen legervoertuigen over de IJssel bij Welsum dat oorspronkelijk gepland stond op dinsdagavond vanaf 22.00 uur ging op dat moment niet door.
Het was onderdeel van Landmacht oefening “Engineer Victory 2“ die duurt tot 18 november. De “pakketten” waren namelijk al maandagnacht en dinsdagmiddag vanaf 12.30 uur in rap tempo met de eigen veren van Defensie over de IJssel naar Olst gevaren.
Vanaf daar reden de voertuigen door naar het militair oefenterrein Marnewaard. Aansluitend zal er verder in Duitsland geoefend gaan worden.
Uit tactisch oogpunt is het niet zo verstandig om het militaire verkeer in een lange rij te laten wachten om over een waterhindernis te worden gezet.
Daarom worden de voertuigen in een verzamelgebied in diverse kleine ”pakketten” verdeeld en wachten daar tot ze aan de beurt zijn. Een logistieke organisatie die natuurlijk ook door de militairen geoefend moet worden.
De 105 Geniecompagnie Waterbouw van de Koninklijke Landmacht oefende maandag al in de Rijn bij Rhenen in het realiseren van oeververbindingen. Daarvoor werden er ponten gebouwd. Losse ponton-delen werden aangevoerd met vrachtwagens, in het water gegooid en op de Rijn weer aan elkaar gekoppeld.
De troepen zijn gespecialiseerd in veeroperaties en brugslag. De operatie in Rhenen verliep zo voorspoedig, dat men eerder klaar was dan oorspronkelijk gepland. En werd daarom gelijk doorgereden naar het Defensieterrein in Welsum.