Direct contact met inwoners zorgt voor minder klachten richting gemeente Deventer

Leestijd: 2 minuten

Uit het jaarverslag van 2023 van de gemeente Deventer is naar voor gekomen dat er minder klachten binnen zijn gekomen ten opzichte van 2022. Kwamen er in 2022 nog 248 klachten binnen bij de gemeente, in 2023 waren dit er 43 minder, dit is vergelijkbaar met het jaar 2021.

Veruit de meeste klachten konden worden opgelost, waarvan er bij 10 gevallen een formele beslissing is genomen op de klacht. Hiervan zijn drie klachten (deels) gegrond bevonden. Van de klachten die binnen zijn gekomen, is 78 procent binnen de wettelijke termijn behandeld.

Direct contact met inwoners
Medewerkers hebben veel contact met inwoners, hierdoor kunnen veel klachten al snel worden opgelost. “Dat is natuurlijk wat we allemaal het liefst zien, zowel inwoners, ondernemers, organisaties als onze eigen medewerkers”, licht burgemeester Ron König toe. “Als er een klacht wordt ingediend, maken we daar werk van, omdat mensen dat van ons mogen verwachten èn omdat we er als organisatie ook van kunnen leren.”

Verschil tussen klacht en melding
Een klacht is een klacht als inwoners, ondernemers of organisaties het als zodanig betitelen, dan wordt de klacht ook genoteerd. Een klacht is niet hetzelfde als een melding. Klachten gaan bijvoorbeeld over het niet teruggebeld worden of dat een inwoner niet op tijd antwoord op een product krijgt. Het kan ook zijn dat een ondernemer geen of onvolledige informatie krijgt of dat de werkwijzen van de gemeente ingewikkeld of onduidelijk zijn.

Meldingen gaan bijvoorbeeld over ongewenste toestanden in een openbare ruimte, zoals kapotte straatverlichting op losse stoeptegels.

Luisterend oor
In eerste instantie zorgt de gemeente ervoor dat er een gesprek plaatsvindt met diegene die een klacht heeft ingediend. Een goed gesprek kan al een heleboel oplossen volgens de gemeente Deventer. Als er een goede uitleg en meer informatie wordt gegeven, net als praktische oplossingen, dan is diegene die de klacht heeft ingediend vaak al goed geholpen.

Kou uit de lucht
Volgens de gemeente zorgt een snelle reactie en persoonlijk contact er al snel voor dat de kou uit de lucht wordt gehaald. Door dit alles was het in 2023 slechts in 5 procent van de gevallen nodig om een formele beslissing te nemen over een klacht.

Tip ons:
Heb jij nieuws uit Salland en wil je ons daarvan op de hoogte brengen?
Mail ons via redactie@salland1.nl

Als je toch bezig bent!

Volg jij Salland1 al?

812FansLike
1,499VolgersVolg
2,074VolgersVolg
3,500AbonneesAbonneer
× App de radiostudio