De Fietsersbond, een fietsorganisatie in Amsterdam, heeft zorgen geuit over de populariteit van fatbikes onder jongeren in de stad. De organisatie beweert dat de fietsen snelheden van tot wel 40 km/u kunnen bereiken en dat er als gevolg hiervan veel ongelukken zijn gebeurd. Sinds 1 januari geldt een helmplicht voor bromfietsen, maar niet voor e-bikes. De Fietsersbond overweegt om te pleiten voor een aparte helmplicht voor deze soort fietsen, maar is bang dat zo’n wet mensen zal ontmoedigen om te fietsen.
Florrie de Pater, voorzitter van de Fietsersbond Amsterdam laat het NOS weten dat de fatbikes volgens haar veel te hard gaan, gemiddeld 30 kilometer per uur, met uitschieters tot 37 of 40 km p/u. Sinds 1 januari geldt een helmplicht voor snorfietsen, maar voor de elektrische fietsen is geen helm nodig. “Je kan er hard op en dat met alle gevaren van dien”
“Bij een fatbike kun je een zogenaamd hendeltje omgooien, dan hoef je niet te trappen, fatbikes rijden zo honderden meters zonder te trappen, dat is helemaal geen e-bike meer, aldus De Pater.
Twee fietsenzaken uit de regio hebben ze niet in het assortiment met als voornaamste reden dat Salland meer recreatieve fietsers kent. “Dit zie je meer in de grote steden, vertelt de medewerker. De medewerker vermeldt daarbij dat hij de kwaliteit niet best vind, dus daarom bieden ze deze niet aan.
De Stichting Wetenschappelijk onderzoek naar verkeersveiligheid (SWOV) hebben nog geen cijfers beschikbaar. “In de grote steden is het zeker een hype, maar in het oosten van het land nog niet,” laat een woordvoerder weten.
“Waarom zo massaal racen op die fiets? Je kunt zo van de omgeving genieten, juist als je op de fiets zit! ” Edwin Koster- Overijsselse fietsersbond
Koster ziet in de snelheid inderdaad het grootste gevaar. “Die snelheid is zo hoog dat het nu om een verkapte brommer, gaat. “Fietsen is eigenlijk een trapbeweging. En hoe hard je als gewone fietser gaat merk je al als je met een normale fiets als je langs iemand rijdt die langzamer gaat. Die enorme snelheden zijn dan gevaarlijk, zeker als het ook drukker wordt op het fietspad. Wij zijn er dan ook niet echt een voorstander van, laat Edwin weten
“Zolang die helmplicht er niet is is ons pleidooi: Houd vooral in verkeer rekening met elkaar, zeker als we met verschillende snelheden het fietpad opgaan.”