Zo’n tachtig voertuigen van de Koninklijke Landmacht zullen in de ochtend van 10 april de IJssel oversteken via oefenterrein Olst-Welsum. De wielvoertuigen worden over de rivier ‘geveerd’ door de genie. Ook zal deze eenheid een pontonbrug bouwen waardoor de IJssel enkele uren gestremd zal zijn.
Oefenterrein Olst – Welsum. De militaire konvooien zullen in alle vroegte vanaf de A50, via de afslag Vaassen, richting het oefenterrein rijden. Na de oversteek rijden de konvooien over de N337 via Deventer naar de A1. De voertuigen kunnen op de smalle wegen van en naar het oefenterrein voor verkeershinder zorgen. De Landmacht adviseert dan ook om het gebied die ochtend zoveel mogelijk te mijden. De verwachting is dat de oversteek rond het middaguur is afgerond.
Oirschot Op 9 april verlaten de voertuigen’s middags de De Ruijter van Steveninckkazerne te Oirschot. Ook worden op die dag in Welsum de voorbereidingen voor de brugopbouw getroffen op 10 april. Het oefenterrein in is die dagen verboden terrein en vanaf de weg valt er niet veel te zien.
IJssellinie Het oefenterrein is een restant van de IJssellinie. Dat was een geheime waterlinie uit de Koude Oorlog, die ons land destijds moest beschermen tegen een mogelijke Russische invasie. Hierdoor zou de opmars van de Russen worden vertraagd en kregen de geallieerden tijd om Nederland te hulp te schieten.
Open dag De IJssellinie duldt wel bezoekers en houdt op zaterdag 6 april alweer de tweede open dag van het seizoen. Op zo’n open dag zijn er interessante rondleidingen waarbij de commandobunker, de hospitaalbunker en het inlaatwerk bij Olst worden bekeken.