De Langstraat in Wijhe is al langer een punt van discussie. Volgens velen is de straat te onveilig en moeten er maatregelen worden genomen om dit te veranderen. Die maatregelen gaan er na de zomer komen, in de vorm van een woonerf: een straat of plein waar je stapvoets rijdt en waar de nadruk ligt op de verblijfsfunctie, zoals wonen spelen en wandelen. Auto’s zullen hier ‘te gast’ zijn.
Eerder dit jaar werden een aantal maatregelen voorgesteld om de Langstraat verkeersveiliger te maken. Dit gebeurde na een verkeerskundig onderzoek, uitgevoerd door adviesbureau Goudappel. Een van de maatregelen ging over het omdraaien van het eenrichtingsverkeer. Deze maatregel zou als doel hebben om het sluipverkeer te verminderen en het bestemmingsverkeer beter te leiden.
Veel draagvlak voor erfconstructie
Dat de bovengenoemde maatregel op dit moment niet passend is, bleek uit de ontvangen reacties. Wethouder Marcel Blind van de gemeente Olst-Wijhe zegt daarover: “We hebben daarom een avond georganiseerd om te luisteren naar wensen en ideeën vanuit bewoners en ondernemers. Tijdens deze avond kwam naar voren dat een erfconstructie veel draagvlak heeft bij beide partijen. Ik ben er blij mee dat we tot een plan zijn gekomen waar we gezamenlijk achter staan met elkaar.”
Investeringsbedrag van 30.000 euro
De constructie houdt in dat voetgangers voorrang hebben en de maximumsnelheid voor alle voertuigen, inclusief (brom)fietsen, wordt verlaagd naar 15 kilometer per uur. Het streven is om de verkeersmaatregelen na de zomer uit te voeren. Er is een investeringsbedrag van 30.000 euro beschikbaar gesteld voor de reconstructie van de entrees van de Langstraat. Volgens de gemeente wordt dit bedrag gedekt uit beschikbare middelen en verwerkt in de 2e begrotingsrapportage van 2024. Daarnaast wordt er ingezet op extra handhaving. Hierbij gaat het om controle verkeersgedrag in de centrumgebieden.
Het oorspronkelijke voornemen om de rijrichtingen om te draaien wordt niet volledig van tafel geschoven. Als blijkt dat deze erfconstructie niet voldoende effect heeft gehad, worden alternatieve maatregelen, zoals het omdraaien van de rijrichtingen, opnieuw overwogen.
Andere maatregelen
Naast de eerdergenoemde maatregelen gaat de gemeente samen met ondernemers richtlijnen opstellen voor uitstallingen. Er wordt extra aandacht besteedt aan vrije ruimte om te lopen/fietsen wanneer er nieuwe terrasvergunningen worden verstrekt. De grootte van de terrassen blijft hierbij gelijk. Het verkennen van mogelijkheden voor extra parkeerruimte in het centrum van Wijhe gaat ook door. “Dit is noodzakelijk vanwege de toename van het aantal woningen in het gebied, dat leidt tot een grotere parkeerdruk.”
Tip ons:
Heb jij nieuws uit Salland en wil je ons daarvan op de hoogte brengen?
Mail ons via redactie@salland1