Het is maar een klein stukje spoor, maar toch is het al jaren onderwerp van gesprek: het enkelspoor tussen Olst en Deventer. Opnieuw wordt er gesproken over het verdubbelen van het traject. Dit zou betekenen: extra treinstations in Deventer en Zwolle en meer treinen op het traject.
“Het is bijna prehistorisch dat het spoor hier nog enkel is,” zegt Robert Jansen van GroenLinks Deventer.
Politieke agenda
Het spoorlijntje bij Olst kwam onlangs weer op de politieke agenda nadat Tweede Kamerlid Habtamu de Hoop (GL-PvdA) een oproep deed aan de staatssecretaris van Infrastructuur. Zijn boodschap: maak werk van het verdubbelen van het spoor. “Dubbelspoor tussen Zwolle en Deventer maakt het versnellen van de intercity, het laten rijden van een sprinter en het aanleggen van een extra station in Zwolle en Deventer mogelijk. Dit biedt kansen voor woningbouw langs het traject,” schreef het ministerie eerder deze maand in een Kamerbrief.
Nieuwe treinstations
Nu moeten treinen tussen Olst en Deventer nog op elkaar wachten omdat er enkelspoor ligt. Als de ene trein vertraging heeft, loopt de andere dat al snel ook op. Dubbelspoor brengt de komst van nieuwe treinstations in Deventer-Noord en Zwolle-Zuid een stap dichterbij. Deventer noemt het verdubbelen van de spoorlijn “een belangrijke verbetering voor de mobiliteit van onze inwoners.” Het verdubbelen van het spoor is opgenomen in het coalitieprogramma van Deventer en Overijssel. Zij willen dus dat er werk van wordt gemaakt.
Vierde perron bij Deventer
Het spoor rond Deventer zit nu al behoorlijk vol: zo is het passen en meten voor de Berlijn-trein. Om meer treinen richting Twente te laten rijden, klinkt de roep voor een vierde perron op station Deventer. Daardoor kunnen er gemakkelijker meer treinen rijden van en naar de stad.
Deventer heeft nog een extra wens, namelijk een treinstation in Bathmen. De kans dat er nieuwe stations in Deventer-Noord en Zwolle-Zuid komen is voorlopig echter groter. Voorlopig blijven het plannen en gesprekken.
Niet iedereen Enthousiast
Toch is niet iedereen enthousiast. Dubbelspoor zou betekenen dat de directe intercitytrein tussen Zwolle en Roosendaal niet meer stopt in Olst en Wijhe. Inwoners uit deze gemeenten verliezen dan hun directe intercityverbinding. Olst-Wijhe vreest ook voor meer geluidsoverlast als er extra treinen gaan rijden op het traject.
Albert van Driel, die al jaren langs het spoor in Deventer woont, is geen felle tegenstander van spoorverdubbeling. “Als er maar voldoende rekening wordt gehouden met de mogelijke geluidsoverlast, bijvoorbeeld door geluidsschermen te plaatsen, lijkt me dat geen al te groot probleem,” zegt hij.
Tip ons:
Heb jij nieuws uit Salland en wil je ons daarvan op de hoogte brengen?
Mail ons via redactie@salland1.nl