Mogelijke goederentreinen in nacht door Salland, gevaarlijke chemietreinen uitgesloten

Leestijd: 2 minuten

Het is voortaan mogelijk dat er in de nacht en vroege ochtend goederentreinen gaan rijden door Salland. Dat zei wethouder Egbert Nijenbanning dinsdagavond tijdens een raadsdebat in de gemeente Hellendoorn. Tot op heden was dat onmogelijk, maar spoorbeheerder ProRail maakte vorige week bekend dat het goederenvervoersverbod op het baanvak Zwolle – Almelo wordt opgeheven.

Sinds de aanleg van de Salland-Twentetunnel, de gecombineerde spoor- en autotunnel in het centrum van Nijverdal, hanteerde de spoorbeheerder een verbod voor goederentreinen. DB Cargo Nederland, de grootste goederenvervoerder op het spoor in Nederland, maakte keer op keer bezwaar tegen de opgelegde beperkingen. “ProRail heeft het nog eens goed tegen het licht gehouden,” zei Nijenbanning. “Het werd toen duidelijk dat het juridisch niet houdbaar was en daarom is de gebruiksbeperking ingetrokken.”

Volgens de wethouder is daardoor het sein op groen komen te staan voor goederentreinen op het baanvak. Hij voegde eraan toe dat het goederenvervoer alleen mogelijk is in de nacht en vroege ochtend. Overdag wordt de spoorlijn intensief gebruikt door passagierstreinen van Keolis waardoor er geen plek is voor goederenvervoer.

Chemietreinen mogen niet rijden tussen Zwolle en Almelo. “De omgevingsvergunning staat dat niet toe. Daarvoor zal het bestemmingsplan moeten worden gewijzigd,” zegt Nijenbanning. Verder is er een toetsing nodig door de adviescommissie tunnelveiligheid. “Dat betekent dat er een aantal stappen nodig zijn voordat het mogelijk is.”

“Het rijden met lege ketelwagens is toegestaan mits deze gereinigd zijn,” aldus Nijenbanning. “Er mogen geen resten van gevaarlijke stoffen in zitten. Die mogen over het baanvak vanwege de beperkte aslast die op het baanvak is toegestaan.” Op de spoorlijn blijven beperkingen van kracht voor de snelheid en het gewicht van treinen.

DB Cargo heeft momenteel geen plannen om met gevaarlijke stoffen te rijden op de spoorlijn. Zij zien het baanvak als uitwijkmogelijkheid bij werkzaamheden of calamiteiten elders op het spoor.

Als je toch bezig bent!

Volg jij Salland1 al?

1,800FansLike
2,069VolgersVolg
2,127VolgersVolg
3,520AbonneesAbonneer
× App de radiostudio