Burgerbelangen Raalte is getipt over het ontbreken van een reguliere toiletgelegenheid op station Raalte. Overdag kun je gebruik maken van een toilet bij een cafetariagelegenheid, maar buiten openingstijden is er geen mogelijkheid. Dit wil Burgerbelangen graag anders zien en daarom dienden zij in de raadsvergadering een motie in.
In het algemeen is het vervelend voor reizigers als ze nergens op een station naar een openbaar toilet kunnen. In de gemeenteraadsvergadering van donderdag 25 januari vroeg raadslid Bert Terlouw, namens de fractie van Burgerbelangen, hiervoor aandacht.
Niet altijd juist gebruik toiletten volgens vervoerder
Terlouw gaf aan dat navraag bij Keolis heeft opgeleverd dat reizigers toiletten in de trein niet netjes achterlaten. Een woordvoerder van Keolis bevestigt dit: “De toiletten zijn in principe altijd toegankelijk, maar ze worden helaas niet altijd juist gebruikt. Het verhelpen van een verstopping kost helaas ook tijd, waardoor het toilet dan even buiten gebruik is. Dit is spijtig voor de reiziger die er graag gebruik van maakt. Communicatie hierover voeren we al enkele jaren, maar nog zonder blijvend positief resultaat.”
Structurele oplossing nodig
Raadslid Irene Weertman van Gemeentebelangen reageert hierop: “Er zijn inloopavonden geweest met een bijbehorende klankbordgroep. Een aantal weken geleden is er een enquête gehouden. Ook na eigen onderzoek is gebleken dat toiletten in treinen vaak dicht zitten.” Raadslid Terlouw geeft aan dat dit geen reden is om een extra openbaar toilet op het station te installeren, maar dat er een structurele oplossing nodig is. Raadslid Arie van der Wilt (PvdA) meent dat dit al eerder is besproken en dat een nieuw toilet bij het station een enorme kostenpost zal opleveren. De VVD-raadsleden geven aan hier begrip voor te hebben, maar wel achter het idee te staan.
Vervolgstappen
De motie is uiteindelijk ingetrokken en aan de wethouder is gevraagd om in haar komende overleggen met ProRail en de Provincie Overijssel (verantwoordelijk voor kwaliteitstoetsing van vervoerder Keolis Blauwnet) aandacht hiervoor te vragen. De wethouder bevestigt dat er voor de zomer een reactie komt naar de gemeenteraad.
KEOLIS
Keolis pakt ondertussen door en plaatst vanaf volgende week stickers op alle toiletten. Via de daarop afgebeelde QR-code kan de reiziger dan een melding maken over eventuele problemen met dat toilet. “Op die manier zijn wij sneller geïnformeerd en kunnen wij het euvel ook sneller oplossen en is het toilet ook weer spoedig beschikbaar”, aldus Lotte Hendriksen, woordvoerder van Keolis over de proef.
Tip ons:
Heb jij nieuws uit Salland en wil je ons daarvan op de hoogte brengen?
Mail ons via redactie@salland1.nl