Raaltenaren tevreden over ondersteuning Wmo via de gemeente

Leestijd: 2 minuten

Vanuit de gemeente Raalte krijgen inwoners ondersteuning via de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Via de post hebben de inwoners een uitnodigingsbrief gekregen waarin werd gevraagd om een vragenlijst in te vullen betreft de tevredenheid richting de Wmo. Het cliëntenervaringsonderzoek (CEO) is uitgevoerd door een onafhankelijk onderzoeks-en adviesbureau.

In de gemeente Raalte zijn meer dan duizend inwoners die in 2023 een melding hebben gedaan voor de Wmo. Ze hebben hiervoor contact gehad met de gemeente. Van dit aantal hebben uiteindelijk bijna vijfhonderd inwoners meegedaan aan het onderzoek. Dit zijn er meer dan in het jaar 2022.

De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) regelt hulp en ondersteuning voor burgers, zodat zij zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen wonen en deel kunnen blijven nemen aan de maatschappij.

Inzicht afgewezen aanvraag
Voor het eerst zijn in 2023 ook de inwoners meegenomen in het onderzoek die geen maatwerkvoorziening hebben ontvangen. Daardoor krijgt de gemeente inzicht in de ervaringen met de afhandeling van een aanvraag. Hiervan kunnen ze dan weer leren en het beleid en de uitvoering in de toekomst verbeteren.

Verzamelen feedback
De feedback van het onderzoek wordt verzameld en besproken met kwaliteitsmedewerkers. Wat onder andere uit de antwoorden naar voren kwam was dat iets meer dan de helft van de respondenten aangaf dat de gemeente meedacht over alternatieve oplossingen. Het onderzoek toont aan dat er ruimte is voor verbetering in de communicatie en uitleg van de besluitvorming.

tekst gaat verder onder de afbeelding

Ondersteuningsonderzoek ZorgfocuZ

Gemiddelde cijfer een 7,9
Aan respondenten die in 2023 een aanvraag hebben gedaan, is gevraagd hoe zij het contact over deze aanvraag hebben ervaren. Wethouder Gerria Toeter: “58% van de 480 respondenten heeft een gesprek over een Wmo-voorziening gehad, waarvan 88% vond dat de medewerker van de gemeente deskundig was. Dat is een compliment voor de organisatie. Bovendien waarderen inwoners het gevoerde gesprek, net als het jaar ervoor, gemiddeld met een 7,9.”

Ondersteuning
Bijna een derde van de inwoners van Raalte maakt gebruik van onafhankelijke cliëntondersteuning. De persoonlijke benadering en vooruitziende blik tijdens de gesprekken wordt gewaardeerd. Toeter: “In het algemeen concluderen we dat de kwaliteit van zorg en ondersteuning in Raalte goed is. Er is echter nog ruimte voor verbetering op het gebied van snelheid en samenwerking bij het bieden van oplossingen. We nemen de resultaten serieus en zullen ze gebruiken om onze dienstverlening verder te verbeteren.”

Tip ons:
Heb jij nieuws uit Salland en wil je ons daarvan op de hoogte brengen?
Mail ons via redactie@salland1.nl

Als je toch bezig bent!

Volg jij Salland1 al?

812FansLike
1,499VolgersVolg
2,074VolgersVolg
3,500AbonneesAbonneer
× Studio