Rechter zegt: ga maar aan de slag met wegwerkzaamheden in Olst

Leestijd: 2 minuten

Olst-Wijhe kan aan de slag met de plannen het verkeer in het centrum veiliger te maken. Bewoners hadden bezwaar aangetekend tegen die plannen, maar de rechter heeft in een spoedprocedure uitgesproken dat de gemeente verder mag. De procedures zijn zorgvuldig doorlopen en overlast ga je links- of rechtsom toch krijgen, vindt de rechter.

Door Liesbeth van Binsbergen

Het centrum van Olst moet met name voor fietsers veiliger worden. Maar hoe dat te doen. Er zijn de laatste jaren al zoveel verschillende mogelijkheden ter tafel gekomen, maar er was iedere keer wel iets waardoor het plan niet verder uitgewerkt kon worden. Er is gesproken over een noordelijke randweg, dus vanaf Zwolle de eerste afslag, naar de Meente, uitkomend op de Kleistraat. De mogelijkheid van een fietstunnel ter plaatse van het station is genoemd. Een zuidelijke rondweg via de Kneu en een fietstunnel ter plaatse van de Ter Stegestraat plus een fietstunnel in het verlengde van de Roodborst.

Keus gemaakt
Uiteindelijk is de keus gevallen op een fiets- en voetgangersverbinding onder de spoorweg Zwolle-Deventer door, plus het daarbij behorende plan voor de herinrichting van de drukke straten in het centrum en een calamiteitenroute, die ook door fietsers en voetgangers gebruikt kan worden.

De groep ‘Actieve bewoners Jan Hooglandstraat, Kornet van Limburg Stirumstraat’ bestaande uit Ab Visser, Oscar Langeveld, Herman Meester en Joop Lubberding, is het niet eens met deze plannen en stelt dat voor een iets hoger bedrag een veel beter plan uitgevoerd kan worden, door de zuidelijke randweg aan te leggen in het verlengde van de Kneu, onder het spoor door naar de Diepenveenseweg met aansluiting op de Industrieweg. De Jan Hooglandstraat zou dan mogelijk afgesloten moeten worden om gemotoriseerd verkeer te dwingen de randweg te nemen.

414 Bezwaren
De actiegroep stelde daarom een kant-en-klare zienswijze op die door 414 mensen werd ondertekend. Waaronder niet Plaatselijk Belang Olst. Wilfred Vruggink vindt het een zienswijze op grond van halve waarheden. Zo werd niet duidelijk gesteld dat bij de aanleg van een zuidelijke randweg ook zeer waarschijnlijk de Jan Hooglandstraat zou worden afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, plus zou het plan van de actievoerders aanzienlijk duurder uitkomen dan dat zij stelden. Het afsluiten van de Jan Hooglandstraat zou grote gevolgen hebben voor de bewoners die van of naar woonzorgcentrum Hat Averbergen of Medisch Centrum Olst moet gaan. Wel zouden er minder vrachtverkeer door het dorp gaan.

De provincie is ook tegen een randweg, vanwege het landschappelijk aspect. Subsidie wordt alleen verstrekt bij de aanleg van fietstunnels.

De rechter
De rechter heft vrijdag de knoop doorgehakt: de gemeente heeft helder aangegeven hoe ze de verschillende belangen tegen elkaar heeft afgewogen. Dan kun je het daar eventueel oneens mee zijn, maar zo werkt democratie.

Komende week al voert de gemeente daarom overleg met de aannemer over de planning van de werkzaamheden.

 

Het bericht Rechter zegt: ga maar aan de slag met wegwerkzaamheden in Olst verscheen eerst op Opinie in Salland.

Marcel Middelveld
Een leuk nieuwtje? Grappig filmpje? Of een hele goede tip? Gooi het gerust bij ons over de heg! Volledig anoniem, maar plaats je contactgegevens er wel bij, zeker als je een vraag hebt waar we op moeten reageren. We publiceren nooit je naam zonder dat je dit wilt. Tenzij je dat juist wilt. Mail ons gerust op onlineredactie@salland1.nl!

Als je toch bezig bent!

Volg jij Salland1 al?

1,800FansLike
2,069VolgersVolg
2,127VolgersVolg
3,520AbonneesAbonneer
× App de radiostudio