Nieuwe cijfers hebben opnieuw duidelijk gemaakt dat het belangrijk is om alert te zijn als je je op het internet bevindt. Vorig jaar werd namelijk één op de tien Overijsselaars, van 15 jaar en ouder, slachtoffer van online oplichting. Dat zijn 90.400 mensen in onze provincie. De Rijksoverheid voert in deze cybersecurtymaand de campagne ‘Laat je niet interneppen’, om mensen te wapenen tegen deze vorm van oplichting: “Het kan iedereen overkomen.”
“Cybercrime is steeds lastiger te herkennen”, vertelt Yoanne Spoormans, specialist cybercrime bij de politie. “Online criminelen maken gebruik van misleidingstechnieken zoals tijdsdruk of ze doen zich voor als een organisatie.”
Nepberichten van overheidsinstanties
Spoormans geeft aan welke berichten er op dit moment zoal rondgaan: “Je ziet nu veel nepberichten en e-mails van overheidsinstanties, zoals de gemeente of de Belastingdienst met een linkje in het bericht. Op deze manier proberen online criminelen gegevens te stelen om toegang te krijgen tot andere accounts of geld te verdienen door de gegevens door te verkopen.”
Phishing
‘Phishing’ is een veelvoorkomende vorm van cybercrime. Bij phishing doet de dader zich voor als iemand anders met het doel om geld of toegang tot persoonsgegevens te krijgen. Twee op de drie Nederlanders van 15 jaar en ouder hebben in 2023 ten minste een keer een phishing e-mail- of ander bericht ontvangen.
Interneptechnieken van online oplichters
Ondanks dat het lastig is cybercrime te herkennen, zijn er verschillende misleidingstechnieken die door online oplichters gebruikt worden bekend. Wie de technieken herkent, verkleint de kans om opgelicht te worden.
Naast dat oplichters zich vaak voordoen als iemand anders, bijvoorbeeld als overheidsinstantie of familielid, maken ze misbruik van je emoties. Ze proberen je nieuwsgierig of bang te maken en maken daarbij misbruik van je vertrouwen, medelijden of onwetendheid.
Een andere bekende techniek die gebruikt wordt door online oplichters: doen alsof er een noodgeval is. Online criminelen doe net of iets helemaal misgaat als je niet snel doet wat ze zeggen. Ze zeggen bijvoorbeeld dat je rekening of account wordt geblokkeerd als je je gegevens niet bijwerkt of als je niet betaalt. Zo proberen ze te voorkomen dat je gaat twijfelen aan hun verhaal en spelen in op angst.
Op de website van de campagne ‘Laat je niet interneppen’ vind je meer informatie over hoe je online misleiding kunt herkennen. Ook staat op die website waar je hulp kunt vinden als dat nodig is.
Simpel maar belangrijk advies
Yoanne Spoormans geeft tot slot het volgende simpele maar belangrijke advies mee: “Check altijd de afzender wanneer je een e-mail of ander bericht ontvangt. Blijf je twijfelen? Klik het bericht dan weg.”
Tip ons:
Heb jij nieuws uit Salland en wil je ons daarvan op de hoogte brengen?
Mail ons via redactie@salland1.nl