Scholieren kunnen nog een weekje genieten van de vakantie, daarna stromen de Overijsselse fietspaden weer vol met kinderen die op weg zijn naar school. Volle fietspaden betekent ook meer ongelukken. Jaarlijks gebeuren er ongeveer 19.000 ongelukken in Nederland met fietsers, in Overijssel zijn dit er 1.300. Per gemeente zijn er grote verschillen in het aantal fietsongevallen, ook in Salland.
Vergelijkingssite Independer heeft de gevaarlijkste fietsgemeenten in kaart gebracht met cijfers uit 2022 van Rijkswaterstaat, verzekeraars en de politie. Hieruit blijkt dat er in Overijssel jaarlijks 11,4 fietsongelukken per 10.000 inwoners plaatsvinden. Dit aantal ligt net iets hoger dan het landelijk gemiddelde met 10,6.
Cijfers in Salland
In 2022 werden er 5 fietsongevallen geregistreerd in de gemeente Olst-Wijhe. Dit houdt in dat er 2,7 fietsongevallen per 10.000 inwoners hebben plaatsgevonden.
In de gemeente Raalte gaat het om 28 fietsongevallen. Daarnaast vonden er 7,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners plaats.
In de gemeente Deventer vonden met 89 de meeste ongevallen plaats van Salland. Per 10.000 inwoners vonden hier 8,8 fietsongevallen plaats.
Dat er in Deventer de meeste fietsongelukken plaatsvinden van Salland is niet gek, hier wonen namelijk de meeste mensen. Dat in gebieden met de meeste inwoners de meeste ongevallen plaatsvinden, is ook elders in het land te zien. Amsterdam (1399), Den Haag (1322) en Rotterdam (770) zijn samen goed voor bijna 1 op de 5 ongelukken in het hele land.
Veel ongelukken met e-bike
Wat volgens verzekeringsexpert Menno Dijcks opvalt is het aantal ongelukken met een elektrische fiets: “Dat waren er ruim 3200 en dat komt neer op zo’n 16,9 procent van het totaal aantal ongelukken. Ofwel één op de zes incidenten.” Vooral in Drenthe (21,8%) en Friesland (20,7%) en Overijssel (20,4%) gaat naar verhouding vaak mis met de e-bike.
Dijcks voegt toe: “Voor sommige elektrische fietsen, zoals fatbikes, wordt het ook lastiger om je te verzekeren. Al zijn er nog wel een aantal partijen die dit wel doen. En die verzekeringen kunnen kostbaar zijn, dus je moet je ze goed vergelijken.”
Zwakke verkeersdeelnemer wordt beschermd
Bij bijna 60 procent van alle fietsongevallen is een auto betrokken. “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk”, vertelt Dijcks. “Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.”
Tip ons:
Heb jij nieuws uit Salland en wil je ons daarvan op de hoogte brengen?
Mail ons via redactie@salland1.nl