Als je in 2025 vanuit Deventer een dagje naar Amsterdam wil met de trein, dan gaat dat je geen 20,40 euro kosten, maar 22,64 euro. Voor een enkele rit. Dat is bijna twee-en-een-half euro meer dan dat het nu kost. Een enkele rit van Deventer naar Zwolle gaat van 7,30 euro naar 8,10 euro. De NS verhoogt de prijzen vanaf 2025 fors, met in totaal 11%. De spoorwegmaatschappij maakt verlies en dus gaan de prijzen omhoog.
Eigenlijk zouden dit jaar de prijzen van treinkaartjes omhoog gaan met 8,7%, maar omdat het kabinet op verzoek van de Tweede Kamer eenmalig 120 miljoen euro vrijmaakte hoefde dat niet. Na verwachting kan de NS volgend jaar niet weer rekenen op financiële steun. Daarom gaan de tarieven van 2025 vooralsnog met 8,7% omhoog. Door een inflatiecorrectie worden de treinkaartjes zelfs 11% duurder.
Volgens de NOS leed de NS in de eerste helft van dit jaar 33 miljoen euro verlies. De NS verklaart dat het verlies komt omdat er sinds corona minder treinreizigers zijn. Sinds corona zijn er 6% minder treinreizigers in Nederland.
Kostenbesparing
Ook schrapt de NS 500 banen om kosten te besparen. Het gaat hierbij om werknemers op het hoofdkantoor, dus niet om conducteurs of machinisten. Volgens de NS verdwijnen de banen ‘via natuurlijk verloop’. Dat betekent dat mensen die met pensioen gaan of die er zelf voor kiezen om ergens anders te gaan werken, niet worden opgevolgd.