Tweede kamer stemt in met minimunleeftijd en helmplicht voor fatbike

Leestijd: 3 minuten

De Tweede Kamer heeft ingestemd met de invoering van een minimumleeftijd van veertien jaar en een helmplicht voor fatbikers. In Enschede raakte vanmorgen nog een bestuurder van een fatbike gewond. Hij werd op de kruising van de Kuipersdijk met het Tiemeister aangereden door een automobilist. De fatbike waarop het slachtoffer reed, was waarschijnlijk niet opgevoerd, maar met zekerheid kon dat niet meer worden vastgesteld door de politie.

“‘t Kan hard gaan”, luidt de nieuwe overheidscampagne tegen het opvoeren van e-bikes die juist vandaag van start gaat. Minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat start de campagne om jongeren en hun ouders bewust te maken van de risico’s.

Gedeeld probleem
Onder meer op TikTok worden filmpjes verspreid met rijmende teksten als “van scheuren door je wijk naar een ingenomen bike” en “van lekker hard trappen naar een strafblad pakken”. Ook komen er radiospotjes en posters. De campagne is op alle e-bikes gericht, hoewel het recent vooral om opgevoerde fatbikes te doen is.

De voorbereiding van de campagne begon voordat Madlener minister werd. Als Kamerlid nam Madlener het nog op voor fatbikes en noemde hij het kopen van een opvoersetje “logisch”, maar als minister wijst hij nadrukkelijker op de gevaren. In een verklaring zegt Madlener: “Je hoort steeds vaker dat er ongelukken zijn met elektrische fietsen, die soms wel met zestig kilometer per uur over de weg scheuren. Dat is levensgevaarlijk, en daarom ook verboden.”

Het ongeluk in Enschede gebeurde vanmorgen rond kwart voor acht. Over de oorzaak van het ongeluk is nog niets bekend. De politie doet daar onderzoek naar. De bestuurder van de fatbike raakte dusdanig gewond dat hij met een ambulance naar het ziekenhuis is vervoerd.

Een woordvoerder van de politie meldt dat de fatbike waarop het slachtoffer reed vermoedelijk niet was opgevoerd. Met zekerheid kon dat echter niet worden vastgesteld, vanwege beschadigingen aan de fiets. Daardoor kon de politie de fatbike niet meer zelf uitproberen.

Gedeeld probleem
Myria van Lith, portefeuillehouder verkeer bij de politie, vindt de nieuwe campagne “een goede zaak”. Opgevoerde e-bikes zijn volgens haar “niet alleen een probleem van de politie”. Van Lith vraagt ook onder andere fabrikanten, leveranciers en de wetgever om hun verantwoordelijkheid te nemen in het voorkomen van overlast en ongelukken met opgevoerde e-bikes.

Rico Andriesssen van adviesbureau Goudappel uit Deventer wijt problemen rond verkeersveiligheid en fietsers overigens niet alleen aan de fatbike. Hij stelt dat ook veel fietspaden nog niet berekend zijn op de snelle e-bikes en de steeds verder toenemende hoeveelheid en diversiteit aan fietsen die eroverheen gaan. “Dat gaat nog jaren duren en tegen de tijd dat ze daar mee klaar zijn, is het al weer anders. Het blijft een voortdurende strijd om bij te blijven.”

De fatbike brengt als extra probleem met zich mee dat de mensen die daar graag op zitten, voornamelijk heel jong zijn. “Hun hersenen zijn nog niet volgroeid en dat betekent dat ze ook in gevaarherkenning nog niet zo goed zijn. Dat is een extra risico.”

Hoe groot is dat risico?
Er is een stelregel. “Op het moment dat een fiets of elk ander voertuig twee keer zo snel gaat, is de kans op een dodelijk ongeluk zestien keer zo groot. Dat loopt echt wel in de papieren. Dat ligt natuurlijk ook aan de infrastructuur en of het voertuig geschikt is om daar te rijden. Maar hoe sneller het gaat, hoe groter het gevaar”, zegt Andriessen.

Het is daarom wat hem betreft een goede zaak dat de campagne van de overheid zich richt op de snelheid van elektrische fietsen. “Om mensen bewust te maken van het gevaar en ook het gesprek aan te gaan. Is dit nou wel slim wat je doet?”

De Tweede Kamer ging vandaag dus akkoord met een minimumleeftijd van veertien jaar voor bestuurders van een fatbike en een helmplicht. “Dat kan zeker helpen”, denkt Andriessen. “Het enige probleem is dat het heel erg lastig is om dat voor elkaar te krijgen. Want zo’n fatbike onderscheidt zich niet van een gewone fiets en dan wordt het lastig om er specifieke regels voor te maken en dan moeten die regels dus voor alle e-bikes gaan gelden.”

Als oplossing komen VVD en NSC met een breed gesteunde motie die de minister oproept om een een aparte categorie voor fatbikes in te voeren.

Tip ons:
Heb jij nieuws uit Salland en wil je ons daarvan op de hoogte brengen?
Mail ons via redactie@salland1.nl

Als je toch bezig bent!

Volg jij Salland1 al?

812FansLike
1,499VolgersVolg
2,074VolgersVolg
3,500AbonneesAbonneer
× App de radiostudio